温故知新のみち Yokoahma Heritage Trail. Onko-chishin no Michi.

横浜

水面から世界有数のターミナル駅へと劇的な変貌を遂げる3代目横浜駅 From marshland to world-leading terminal: The third Yokohama Station

 現在の横浜駅がある辺り一帯は、江戸時代の終わり頃まで入江が深く入り込む浅瀬でした。駅周辺地区は、明治5(1872)年、新橋と横浜の間に鉄道が開通するのに合わせて、実業家高島嘉右衛門が、入江の先をまっすぐに通り抜ける線路敷とその辺り一帯を埋め立ててできた土地です。新田間川、石崎川などの整備による舟運や駅の開設により、周辺には材木商や工場が立地するようになり、この地には、アメリカのスタンダード石油会社等が貯油タンクなどを設置しました。
 初代の「横浜駅」は現在の桜木町駅にあり、2代目の横浜駅横浜市営地下鉄高島町駅付近にありましたが震災により消失しました。現在の横浜駅は、東海道線の直線化に伴い移設された3代目として、昭和3(1928)年に誕生し、この地に定着しました。当時は海に面した東口を表口としていました。戦時中は、土地所有者が点々としましたが、戦後のGHQによる占領解除により、横浜市相模鉄道(当時)による西口の再開発が本格化します。昭和30年代前半の横浜駅名品街(相鉄ジョイナスの前身)と横浜高島屋の開店を機に、買い物客で溢れ賑わうようになりました。現在、JR、私鉄、市営地下鉄の9路線が乗り入れており、一日の乗降客数約220万人(2015年)は、新宿駅、渋谷駅、池袋駅、大坂・梅田駅についで世界5位となるターミナル駅となっています。

Until the end of the Edo period, today' s Yokohama Station area was a shallow inlet that cut deep inland. it was converted to land in 1872 (Meiji 5) when, following the railway opening between Shimbashi and Yokohama, Yokohama businessman Kaemon Takashima filled in the mouth of the inlet and the surrounding area to lay a track directly across it. With the development of the Aratama and Ishizaki rivers and resulting water transport and train stations, a timber industry and factories emerged in the area along with oil depots and other facilities established by companies like U.S.-based Standard Oil Company.
The first Yokohama Station (present-day Sakuragicho Station) and the second (near the Takashimacho subway station) both burned down in the Great Kanto earthquake. The current Yokohama Station is the third, built in 1928 (Showa 3) after being relocated to make the Tokaido Line more direct. The front gate was the then-seaward east gate. During the war, landowners came and went, but after the war and Allied occupation, Yokomhama and Sagami Railway Co. Ltd. (at the time) began to redevelop the west gte in earnest. With the opening of the Takashimaya Yokohama store and Yokohama Station Meihingai (prior to becoming Sotetsu Joinus) in the second half of the 1950s, the area become a bustling shopping area. Nine tracks- JR, private lines and Yokohama Municipal Subway - now extend into the station and with approximately 2.2 million passengers per day in 2015, it is the fifth-largest terminal in the world after Shinjuku, Shibuya, Ikebukuro and Osaka/Umeda.